Jak stres ovlivňuje akné?

Stres je označován za onemocnění dnešní civilizace. Je to paradoxní – hrozí nám méně nebezpečí než před desítkami let, žijeme v luxusu, pohodlí a máme vše na dosah ruky a přesto jsme ve stresu čím dál více. Honíme se, nedokážeme se zastavit a neustále za něčím spěcháme. Máme plné diáře termínů, úkolů, cílů. Chceme po sobě dokonalost, nejlépe ve všech oblastech, a pak se na sebe zlobíme, že něco nezvládáme perfektně a nemáme vše hotovo.

Stres byl součástí každého mého dne.

Bývala jsem velký „stresař“. Stresovaly mě i úplně obyčejné situace, např.:

  • že nestíhám dorazit včas tam, kam mám,
  • že jdu na místo, kde jsem ještě nikdy nebyla a potkám tam úplně cizí lidi,
  • že mě čeká nějaká zkouška, test nebo cokoliv, při čem můžu selhat,
  • že nevím, co mám dřív dělat, do čeho se pustit a čemu věnovat svůj čas,
  • že mě někdo kritizuje a říká mi, že dělám něco špatně.

Dnes už zpětně vím, že jsem na sebe pořád moc tlačila. Chtěla jsem být ve všem perfektní a nejlépe dělat vše bez chyby. Chtěla jsem vypadat dokonale, mít čistou pleť bez jediného pupínku a zlobila jsem se na sebe, že tomu tak nebylo. Obviňovala jsem se a vyčítala si kdeco a to v mém těle vyvolávalo jen další stres a tím další a další pupínky.

stres_plet_akne

Tak jsem na to šla jinak. Doteď jsem se stresovala a nic dobrého to nepřineslo, tak jsem se začala zklidňovat. Učila jsem se relaxovat. Ano, čtete správně. Neuměla jsem relaxovat a nic nedělat. A do dnes se to učím.

A vím, že většina lidí, které trápí problémy s pletí, jsou svým způsobem perfekcionisté, honí se, tlačí na sebe a kritizují se. Stres a tlak se tedy projevuje na jejich kůži. Lidé s akné se pak točí v začarovaném kruhu. Chtějí mít čistou pleť, ale nemají, tak je to stresuje a stres stav jejich pleti zase zhoršuje… Měla jsem to taky tak.

Je stres potřeba?

Stres má v našich životech své místo. Potřebujeme ho, ale jen do určité míry. Stres nás dokáže motivovat, stimulovat, chrání nás v nebezpečných situacích. Bez něj bychom tu asi nebyli, dávno by nás něco přejelo, protože bychom včas neutekli nebo neuhnuli.

Stres je chemická reakce těla na zátěžové situace. Dostaneme-li se do takové situace, náš mozek vyšle signál do hypofýzy. Ta dá povel nadledvinkám k uvolnění stresových hormonů do krve. Adrenalin zvýší srdeční tep a krevní tlak a kortizol hladinu cukru v krvi. Omezí se činnost v ten okamžik nepotřebných orgánů, jako jsou například žaludek či ledviny, a veškerá energie je přesunuta do svalů jiných, v tu chvíli důležitých orgánů. Tělo se tak připraví na život zachraňující reakci – boj nebo útěk. Častokrát ale boj ani útok nenastává a naše tělo se musí s přílivem hormonů vyrovnat po svém.

Tělo je stresovou reakcí vysílené a potřebuje odpočívat, aby se dostalo zpět do rovnováhy. Často si ale odpočinek po stresu nedopřejeme a stres se tedy do našeho těla ukládá. Později se může projevovat ve formě migrény, únavy, nespavosti, chronických bolestí.

Jak stres ovlivňuje vaši pleť?

Problémem dnešní společnosti je tzv. chronický stres, tedy stav, kdy vás neustále trápí strach nebo úzkost. Vaše tělo je tedy pořád ve „stavu nouze“ a vylučuje stresové hormony. Chronický stres může vést ke kožním problémům (nejen k akné), k depresi, zažívacím problémům, cukrovce atd.

Stres mimo jiné:

  • Vyvolává v těle prostředí vhodné pro záněty, protože způsobuje tvorbu žaludečních kyselin a narušuje tak stav střevní mikroflóry.
  • Narušuje rovnováhu hormonů, zejména progesteronu, protože kortizol pro svou tvorbu spotřebovává látky potřebné pro progesteron.
  • Zvyšuje produkci mazu a napětí kůže. Ano bohužel platí, že zvýšená tvorba inzulínu způsobená stresem spouští tvorbu kožního mazu.
  • Narušuje hladinu krevního cukru.
  • Potlačuje imunitu.
  • Často vede k emočnímu přejídání se a způsobuje závislosti. Lidé trpící chronickým stresem často sahají po jídlech, která uspokojí jejich naléhavou potřebu něčím se „zaplácnout“, nejčastěji jsou to sladkosti.

Techniky pro redukci stresu

Na mé cestě k uzdravení pleti jsem vyzkoušela spoustu technik, nástrojů a tipů na redukci stresu. Některé mě rozčilovali svou jednoduchostí, proto jsem se jim dlouho vyhýbala obloukem. Časem jsem ale dospěla i k prostým technikám, jako je hluboké dýchání a teď se s vámi podělím o několik z těch, které mi pomohli. Určitě je vyzkoušejte.

StockSnap_IBGW3K74PQ

 

Jděte ven

Pokud máte možnost, vyjděte ven a zhluboka se nadechněte čerstvého vzduchu. Podívejte se na nebe, vnímejte jeho nekonečnost a pusťte napětí z těla několika hlubokými nádechy.

Meditujte

Meditace úžasně zklidní vaši roztěkanou mysl a je příjemným lékem na jakoukoliv nespokojenost nebo úzkost. Pomáhá spojit se se sebou samými a vidět svůj život z jiného úhlu pohledu.

Dlouho mi trvalo, než jsem začala meditovat. Byla jsem zahlcena články o meditaci, o tom, jak ji správně dělat, jak správně sedět, dýchat, nemyslet atd. Ale jednoho dne jsem se na všechny návody vykašlala, prostě si sedla se sluchátky v uších, zapnula příjemnou meditativní hudbu a zhluboka jsem dýchala. Den za dnem jsem to opakovala a meditace mi přinesla největší zklidnění ze všech technik.

Vytvořte si stresuvzdorné prostředí

Pokud víte, že vás stresují různě se opakující situace, kdy něco nestíháte nebo nevíte, co dělat dřív, tak začněte s plánováním. Vezměte si tužku a papír (nebo poznámky v mobilu) a napište, co vše vás stresuje a kvůli čemu se necítíte v klidu a v pohodě. Pak se zamyslete nad tím, jak tomu můžete předejít a jak to můžete změnit.

Mně osobně pomohlo parkování myšlenek do to-do listů a kalendáře. A také nastavení systému v prostředí, které mě obklopuje – teď už vím, kde co najdu a mám ve svých věcech přehled. 

Dýchejte zhluboka

Kdykoliv se dostanete do stresové situace a napětí, dýchejte. Zavřete oči. Třikrát se zhluboka nadechněte nosem a vydechněte ústy.

Napište to

Pokud vás něco naštvalo, rozhodilo nebo rozesmutnilo, vypište se z toho. Pokud vás někdo naštval, napište mu dopis nebo e-mail, ale neodesílejte ho! Jen se z toho vypište. Dejte svým emocím písemnou podobu, ohromně se vám uleví. Pište si deník, klidně papírový nebo elektronický.

Osvědčilo se mi psát si deník a vidět tak své myšlenky v podobě „černé na bílém“. Často jsem pak zjistila, že nic není tak tragické, jak jsem ve své mysli vnímala. A zpětně jsem se některým svým úvahám zasmála.

Cvičte 

Pohyb je přirozený způsob, jak se zbavit přetlaku v hlavě a jak zaplavit tělo endorfiny. Nejdůležitější je jít z hlavy zpět do těla. V momentě, kdy se vám něco nedaří nebo jste naštvaní, vyběhněte ven na čerstvý vzduch a uvidíte, že po několika minutách se budete na své „problémy“ dívat z jiného úhlu pohledu.

Ze cvičení mě nejvíce zklidňuje jóga a její dynamičtější fáze. A když mám pocit, že mi praskne hlava, nazouvám tenisky a jdu si zaběhat. Doslova ze sebe vydupu stres a napětí.

Dobře se vyspěte

Dopřejte si kvalitní a dlouhý spánek, který má minimálně 8 hodin. Před spaním se nedívejte na televizi, ani do počítače. Nečtěte si negativní zprávy ani se nezatěžujte náročnými úkoly a seznamem toho, co musíte další den udělat. Věnujte svůj čas před spaním relaxaci – čtěte si, pište si deník, meditujte, zhodnoťte svůj den, pomazlete se s blízkými a sdílejte své zážitky z proběhlého dne.

akne_plet_relaxace

Relaxujte

Dopřávejte si pravidelný time-off, tedy čas, kdy se nebudete věnovat práci nebo dalším povinnostem a věnujete čas jen sobě a relaxaci. Vyzkoušejte antistresové omalovánky, tancujte, pečujte o zahradu, pište si deník. Dopřejte si vanu s horkou vodou a levandulovým olejem. Dělejte cokoliv, co vás uvolní.

Masírujte se

Masáž vás spojí se svým tělem. Můžete se nechat namasírovat někým jiným nebo masírovat sami sebe. Vyzkoušejte ajurvédskou olejovou masáž jménem Abhyanga (doporučuji před spaním). Masáž navíc podporuje činnost lymfatického systému a jeho funkčnost se odrazí i na vzhledu vaší pleti.

Odpojujte se

Pravidelně se odpojujte od sociálních sítí a technologií. Porovnávání se s ostatními lidmi a sledování jejich „dokonalých“ životů vás může přivádět k velkému stresu a pocitu neschopnosti.

Další triky na redukci stresu:

  • Popíjet bylinkový čaj, nejlépe heřmánkový.
  • Zapálit si aromalampu s příjemným vonným olejem (levandule, máta, kadidlo, jablko a skořice, litsea cubeba)
  • Zadupat si, zatnout pěsti a pak povolit napětí.
  • Něco roztrhat (skvěle fungují noviny, stará hedvábná látka).
  • Zaměřit se na něco pozitivního. Mně osobně pomáhá otevřít svůj deník vděčnosti a přečíst si, za co vše jsem vděčná a co mi dělá radost.
  • Zapálit si svíčku a dívat se na její plamen.
  • Navýšit příjem těchto vitamínů a minerálů – hořčík, omega 3, vitamín B, E, C a probiotika.
  • Zařadit do jídelníčků bylinky – ashwagandha, ženšen, bazalka posvátná.
Pomáhám lidem vyléčit jejich akné holistickou cestou. Na základě osobních zkušeností s akné přináším inspiraci pro zdravou pleť a celkovou osobní spokojenost. Můžete nahlédnout do mého příběhu.

Jsem autorkou e-booku Uzdrav svou pleť, který čtenáře provází holistickou léčbou akné. Více o e-booku najdete tady >>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *